KOR_FB_full

Millioner så film om rigtig brug af toilettet

Kunden
32 danske forsyningsselskaber og 2 interesseorganisationer

Udfordringen
Danske forsyningsselskaber har i en årrække gjort en stor indsats for at få folk til at forstå, at man ikke må skylle bleer, fiberklude, vatpinde og alt muligt andet affald ud i toilettet. Men lige lidt hjælper det. Med jævne mellemrum må spildevandsmedarbejderne ud og reparere pumper, der er stoppet til af affald. Et både beskidt, besværligt og bekosteligt arbejde.

Forsyningerne ønskede derfor i 2017 en kampagne, der råbte højt og kommunikerede meget tydeligt, at toilettet ikke er en skraldespand.

Processen
Kampagnens idé blev at vende problematikken på hovedet. I stedet for at informere om alt det, man ikke må komme i toilettet, skulle kampagnen præcisere de ganske få ting, som det er i orden at skylle ud i kummen. Og det er – for nu at sige det ligeud – kun lort, pis og toiletpapir.

En udfordring var, at de tre ord kan virke lidt voldsomme på nogle modtagere. Løsningen blev at præsentere ordene i et sjovt og uventet setup. Talemåderne ’det rene lort’ og ’pis og papir’ blev udgangspunktet for et lille vers, hvor budskabet blev skåret ud i pap. Verset blev i fire små film sunget af henholdsvis en rapper, en rockmusiker, to dansktopsangere og et pigekor.

Det gennemgående visuelle udtryk i filmene blev et klassisk sort scenegulv med et mørkerødt bagtæppe og en mikrofon på stativ. Alle filmene sluttede med kampagnebudskabet i speak og grafik.

Løsningen
Kampagnen blev lanceret på Vandets Dag den 22. marts 2017 og kørte frem til årsskiftet. I TV2-reklamer og på Facebook blev budskabet skrålet ud til danskerne med stor entusiasme og et glimt i øjet.

TV2-reklamerne blev set af over 2 millioner seere, og på Facebook blev filmene liked, kommenteret og delt i et omfang, som ikke tidligere er set i forbindelse med en dansk spildevandskampagne. Bemærkelsesværdigt mange unge mellem 15 og 20 år reagerede på filmene på Facebook – en ellers svær målgruppe at komme i kontakt med, når det drejer sig om afløb og spildevand!

Kampagnen blev mulig, fordi et meget stort antal forsyninger var begejstrede og bakkede op om idéen. I alt 32 forsyninger og 2 interesseorganisationer deltog i kampagnen.  

Med kampagnen fik forsyningerne kommunikeret et vigtigt budskab ud til rigtig mange mennesker. Samtidig fik de udviklet en kampagne, der fremover kan gentages efter behov, og som kan bruges af de enkelte forsyninger på hjemmesider, sociale medier og i forbindelse med events og arrangementer.

Se filmene på Facebook/Kun3tingiditlokum

Kontakt
Claus Grøngaard / 53 73 12 01 / claus@tankegang.dk