Leg, spil, plakater, historier og film om madaffald kommer på skoleskemaet i Esbjerg Kommune. Tankegang har udviklet et grydeklart materiale til skolerne med forløb og beskrivelse.
Materialet er tilpasset de tre faser i skolebørnenes liv: Indskoling, mellemtrin og udskoling.
Læringsmål og metoder er forskellige, og det afspejler opgaverne også. I 0-2 klasse skal børnene udforske, hvad madaffald er. I 3-6 klasse undersøger ungerne, hvorfor de skal sortere madaffald fra, mens de store elever finder ud af, hvad madaffaldet bruges til.
Gode vaner skabes allerede i vores opvækst. Derfor ville Rødovre Kommune gerne arbejde med at gøre børn og unge mere bevidste om, hvordan og hvorfor man skal sortere affaldet. Borgerne i Rødovre Kommune sorterer allerede derhjemme i fraktionerne: mad, papir, plast, metal, glas, småt pap og rest.
Målet med kampagnen var at øge bevidstheden om, hvordan man sorterer til genanvendelse. Vi ville også beskrive, hvad der sker med affaldet og hvorfor det gør en forskel at sortere, for derigennem at påvirke børn og unge og give dem gode vaner omkring affald.
Kære Nicoline
Jeg kan da ikke lave en bog! Det var noget af det første en af pædagogerne i Esbjerg sagde til Tankegangs Nicoline, da de var samlet i netop den anledning for nogle måneder siden. Jo du kan hjælpe rigtig meget, når du får hjælp af Esbjerg kommunes affaldsteam og når jeg stiller spørgsmål, svarede Nicoline.