Gå til hovedindhold

Gi’ dit barn lov til at cykle

Kunden
Sønderborg Kommune
 
Udfordringen
Alt for mange børn bliver kørt til skole og fritidsaktiviteter på bagsædet af en bil. Det skaber farlige situationer i trafikken, og samtidig er det skidt for børnenes kondition, sundhed og helbred. Det vil Sønderborg Kommune gøre noget ved. Familierne skal skifte sikkerhedsselen ud med cykelhjelmen. Argumenterne er, at det sundt og sjovt at cykle, og at barnet bliver sikker i trafikken. 
 
Processen
På en workshop for cykelklubber, cykelhandlere og lokale cyklister hentede Tankegang og Sønderborg Kommune inspiration til en cykelkampagne, der skal få familierne til at træde flittigere i pedalerne. 
 
Kampagnens overligger blev sloganet Gi’ dit barn lov til at cykle. Den positive vinkel blev valgt, for det altid er sjovere at give ungerne lov til noget, end at sige nej til noget. 
 
Tre små sjove og overraskende film blev kampagnens hovedmedie. I filmene følger vi en frisk dreng, der tramper lystigt i cykelpedalerne på vej til skole. Når der zoomes ud, viser det sig dog, at drengen i virkeligheden bliver transporteret af en bil på henholdsvis traileren, cykelstativet og tagbagagebæreren. 
 
Filmene bliver vist på skolernes Intranet, på kommunens Facebookside og i biografernes reklameblok. De 3 situationer går igen på plakater til skoler, biblioteker og idrætshaller. 
 
Du kan se de tre film her:
https://vimeo.com/231343216
https://vimeo.com/231343240
https://vimeo.com/231343252
 
Løsningen
Med cykelkampagnen og de tre små film fik Sønderborg Kommune effektivt formidlet budskabet om, at det er godt for både sundheden og trafiksikkerheden, at børnene cykler i skole og til fritidsinteresser. 
 
Budskabet blev formidlet med et glimt i øjet og uden løftede pegefingre. Den friske dreng på cyklen/bilen brænder igennem og vækker opmærksomhed, og han fungerer perfekt på både film, plakater og øvrige medier. 
 
Med filmene, de tilhørende medier og et gratis cykeltjek til samtlige 3. klasser har Sønderborg Kommune og Tankegang udviklet en kampagne, der både vækker opsigt og kalder på smilet, og som kan gentages efter behov. 

About