Borgerinddragelse – sådan
Vi skal have mere og bedre borgerinddragelse – men hvordan?
Det spørgsmål stillede Teknik og Miljø i Horsens Kommune, og Tankegang stod for en proces, hvor 30 ledere og medarbejdere sammen udviklede principper for borgerinddragelse.
Den bærende idé med projektet var:
1. De medarbejdere og ledere, som skal inddrage borgerne, skal selv være med til at udvikle værktøjerne. Det giver maksimalt ejerskab
2. Resultatet skal være enkle råd, som er lette at forstå – ikke en tyk regelsamling
3. Vi spørger selvfølgelig borgerne undervejs.
Ud fra de tre principper tilrettelagde Tankegang et forløb, som i første omgang blev drøftet i Teknik og Miljøs ledergruppe.
Herefter fulgte tre halvdages workshops, hvor omkring 20 medarbejdere arbejdede med
- Målgrupper
- Formål
- Form
Det gjorde vi på en måde, så vi også undervejs testede nogle af de metoder, kommunen kan bruge i mødet med borgerne. Så der var både LEGO-klodser, tegninger og en tørresnor i spil. Der var hver gang udsagn fra borgere og organisationer.
Tankegang samlede erfaringerne på en digital plakat, som vi gennemgik og drøftede på et møde med hele forvaltningen. Herefter kom den en trykt udgave op at hænge på alle kontorer. Overskriften er I ørehøjde med borgerne, og den korte udgave er at stille sig selv tre spørgsmål som et led i planlægningen af borgerinddragelse.
HVEM – skal vi inddrage?
HVORFOR – skal vi det?
HVORDAN – gør vi det?
Til hvert spørgsmål er der en række underpunkter, og så er der en 5-punkts to-do-liste.